onsdag, 17 april, 2013


Milano 2013 presenteras Monster stolen, av Marcel Wanders för Moooi

Monster Chair II

Quiltat mönster är otroligt vackert och hofv2 har haft detta mönster länge att välja på i metallplåtar.

Monter Chair_Moooi 2013

Jag blir full i skratt, för när jag var i Stockholm 2009  och skulle förklara det här quiltade mönstret i ett sammanhang (då var de s k ridjackorna i quiltat mönster populära-inte särskilt snygga och utan passform i min smak), då uttryckte vederbörande jag diskuterade med, jaså du menar ”Östermalms presenning” och då förstod jag att det var ett vedertaget namn i Stockholm för dessa quiltade jackor. Nu när vi var uppe i Stockholm och kom körande i Östermalm, vad dyker upp jo en äldre elegant man med just en sådan jacka, jag kunde inte låta bli annat än att skratta. Jag älskar detta uttryck och jag tycker jackorna är mycket snygga idag. Det fanns en uppsjö av dessa jackor i skyltfönsterna i Stockholm i blått, brunt, ljusblå och svagt rosa, betydligt snyggare i passformen än de var 2009 och förmodligen betydligt dyrare.

Jag säger det igen, jag älskar den stan, dvs Stockholm och jag hoppas på många inrednings jobb framöver, med djärva arkitekter och beställare. Kanske någon är intresserad av quiltade paneler till inredning restaurang. Vi kan erbjuda dem i många färger, samt zink och mässing. På lager just nu finns ca 8-10 mirror polish quiltat mönster.

Vackra större eller mindre designmaskor s k sträckmetaller är en raritet i Sverige, här byggs det mesta med standardmaskor, både i innertak och väggpaneler. Jag var i Stockholm innan Påsk och inne på H&M hade man fått in  vita skåp/diskar också där med liten oansenlig maska, varför vågar man inte dra på och nyttja de vackra maskor som finns på marknaden.

DSC05255Copyright: On of hofv2´s manufacture partner in Europe.  Do not use the piqture in advetisment. Bild från tillverkare av sträckmetall ute i Europa

Bilden visar en ganska kaxig sluten maska, som man ytbelagt med vacker bild.

Många restauranger har fina stora bardiskar, som är helt onödiga att slänga ut, därför erbjuder nu hofv2 att bygga om diskarna med nya bartoppar i zink eller mässing.

DSC04890

Arbetsbild zinkdisk, ännu ej lödad, slipad och polerad

hofv2 tillverkar alla sina bartoppar vattentäta, för att de inte ska spricka om vatten tränger in.

Det vi behöver veta är måttet på disken bredd x längd (gärna en bild för en uppfattning, samt bredden på kanten). Skulle man ex ha en träskiva, tar man bort den och vi kommer med en ny skiva inkl metall.

Helt plötsligt har beställaren fått en ny exklusiv bar. Bar_Fronterna kan snickerier göra om.

Ring hofv2 på 0709-506988